Stres w szkole

W pewnej szkole w środkowej Danii przeprowadzono dla uczniów podstawówki test.
Polegał on na wymienieniu przynajmniej 5 sytuacji, które są dla ucznia źródłem największego stresu.
Wyniki testu przerosły najśmielsze oczekiwania nauczyciela. Chociaż w zasadzie należałoby powiedzieć, że była to nieco smutna statystyka. Okazało się, bowiem, że na młodego człowieka działa tak dużo potencjalnych stresorów, że aż przysłowiowe „włosy stają na głowie”.
Pięć przykładów to było minimum, wielu uczniów podawało po 6, 7 punktów. A oto one:

> już samo przyjście do szkoły jest stresem
> strach przed klasówką
> nadmierne oczekiwania ( ambicje) rodziców
> wymagający nauczyciel
> obawa ośmieszenia się ( kompromitacji) przed całą klasą
> brak akceptacji wśród kolegów
> wezwanie rodziców do szkoły
> otrzymanie oceny niedostatecznej
Powyższe pokazuje jak ogromne napięcie towarzyszy młodemu człowiekowi w szkole. To się wydaje wprost niewiarygodne, ale już samo przyjście do szkoły jest – szczególnie dla młodszych uczniów – niebagatelnym przeżyciem. A co dopiero mówić, o dalszych, daleko większych stresorach. Tak duża liczba napięć, której poddawany jest uczeń każdego dnia skutkuje tym, że większość … nie radzi sobie ze stresem. A to, że sobie nie radzi oznacza, że uczniowie:

> uciekają z nielubianych lekcji
> spożywają duże ilości słodyczy, ażeby rozładować napięcie
> palą papierosy
> odkładają w czasie sytuacje stresowe, np. poprzez zagadanie nauczyciela, czy przełożenie sprawdzianu
Tym, kto najbardziej może pomóc uczniowi w sytuacji stresowej jest przede wszystkim nauczyciel, a także rodzic. Problem w tym, że niejednokrotnie ani jedna, ani druga grupa dorosłych nie zdaje sobie sprawy jak wielkim wyzwaniom poddani są ich podopieczni, i jak wiele oni sami mogą zrobić dla uczniów.
Mogą uczyć jak oswajać stres. Wiadomo, że trudnych sytuacji w szkole uniknąć się nie da, ale można ucznia choćby częściowo przygotować na pokonanie stresu. Nauczyć mieć nad nim kontrolę. A to jest niesłychanie ważne! Dobry nauczyciel powinien umieć stopniować trudności stawiane przed uczniem. Nie wrzucać od razu „na głęboką wodę” w nadziei, że to go zahartuje. W 90% przypadków takie postępowanie nie hartuje, ale bardzo stresuje ucznia, którego psychika nie jest jeszcze na tyle mocna, żeby sprostać zbyt wysokim wymaganiom.
Kolejną rolę ma do odegrania rodzic. Uczniowie przeważnie w domu szukają pomocy w swoich problemach szkolnych. Chcą się mamie, lub tacie wygadać, co ich gnębi, jakiego przedmiotu boją się najbardziej, z którym nauczycielem nie mogą się dogadać, którzy koledzy się z nich śmieją.
Jeśli rodzić nie stanie na wysokości zadania, wtedy uczeń nie ma się już, do kogo zwrócić, i zostaje ze swoimi problemami sam.

Drugą grupą, również narażoną na stres w szkole są … nauczyciele. Ktoś by powiedział „Ale to bzdura”. Przecież „Nauczyciel jest od tego, aby rządzić w szkole”. Ale to nieprawda. Nauczyciel ma obecnie coraz mniej do powiedzenia w szkolnictwie, i jest narażony na coraz to większe napięcie. Jakie są sytuacje stresujące nauczyciela w szkole? Proszę bardzo, oto kilka z nich:

> różnego rodzaju wizytacje, hospitacje ze strony kuratorium
> brak dyscypliny na lekcji
> nadmiar obowiązków
> roszczeniowe postawy rodziców wobec nauczyciela
> niedocenienie pracy nauczycielskiej przez Dyrekcję
> niskie zarobki, nieadekwatne do posiadanej wiedzy i kwalifikacji
> lenistwo i nieprzygotowanie do zajęć uczniów
Może to głupi zabrzmi, ale nauczyciel jest w pewnym sensie „zaszczuty” w szkole.
Z jednej strony coraz więcej wymagający Dyrektor, z drugiej mający coraz więcej pretensji rodzice. I jeszcze na domiar wszystkiego – niegrzeczni i leniwi uczniowie.
Jak więc ma sobie radzić w tej dżungli zwanej szkołą?
Jedną z najważniejszych rzeczy jest doskonała organizacja pracy i czasu. Tak, ażeby żadna niezapowiedziana wizytacja, zmiana planów Dyrekcji, wycieczka szkolna, i inne nie mogły zdezorganizować pracy nauczycielskiej.
Inna sprawa to indywidualne podejście do każdego ucznia. Błędem jest, bowiem ustawienie poprzeczki na jednej wysokości i wymaganie tego samego od wszystkich uczniów.

Trzeci aspekt, niezwykle ważny to prowadzenie jak najbardziej różnorodnych zajęć. Pomimo tego, że programy szkolne są dosyć sztywne, to wciąż bardzo wiele zależy od pomysłu i inwencji nauczyciela. Jeśli uczniowie się nie znudzą, to jest szansa, że i nauczycielowi będzie pracować się lepiej, ciekawiej i spokojniej.

Jak-Pokonac-Stres.pl – stres w szkole to nie lada problem. Dotyczy zarówno uczniów jak i nauczycieli. Poznaj pozostałe źródła stresu i… – pokonaj swój stres

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>