Naucz się mówić NIE

Zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie, musisz umieć odmawiać. To podstawowa umiejętność, bez której stres Cię po prostu zje.

Ludzie mają w naturze to, że zawsze będą próbować postawić na swoim. Obojętnie, czy są to Twoje dorastające dzieci lub żona, czy też Twój pracownik. Każdy chce uzyskać od Ciebie jak najwięcej.
A Ty musisz znaleźć tę granicę między mówieniem TAK i NIE. Jest to skuteczna metoda radzenia sobie ze stresem.

Jeżeli współmałżonek postawi na swoim i każe Ci się spowiadać z każdej godziny spędzonej poza domem – będziesz się z tym czuć źle.
Jeżeli Twoja teściowa zacznie „układać” Wasze życie, a Ty w odpowiednim momencie nie powiesz DOŚĆ! – też będziesz mieć z tym problem.
W końcu, jeżeli Twój pracownik wynegocjuje coś, co jest dobre dla niego, a niezbyt dobre dla Ciebie – wtedy bierzesz na siebie odpowiedzialność za to, że powiedziałeś TAK.

Odpowiedzialność często oznacza stres. Jeżeli w tej mało sprzyjającej sytuacji służbowej powiedziałbyś NIE – wtedy odcinasz się od problemu i ktoś musi się przystosować.
Teraz nieco uspokójmy sytuację.

Nie chodzi o to żebyś był głową rodziny, czy szefem firmy, który ma na czole napisane słowo NIE. Nie ważne, kto, o co zapyta – odpowiedź jest jedna i ta sama. Bo rodzina i pracownicy nie mogą się Ciebie bać i stresować na Twój widok. Wiedz o tym, że każdy tyran kiedyś przegrywa. Oni po prostu muszą nauczyć się szanować Twoje decyzje. O to chodzi. Jak to się popularnie mówi „nie mogą Ci wejść na głowę”.
Jeśli to uzyskasz – już nie jest źle. Idziemy dalej.

Masz określone zasady w domu i w biznesie, w granicach których zawsze mówisz TAK. Jeżeli ktoś te zasady przekroczy, wtedy musisz powiedzieć NIE.
Nawet najlepszemu klientowi można odmówić, jeżeli tak nakazuje dobro i strategia firmy.

Jeżeli raz zgodzisz się na coś – co wiesz, że nie jest zbyt korzystne – wtedy masz mały problem. Jeżeli kilka razy tak postąpisz – wtedy Twój autorytet i dobro firmy będzie wystawione na ciężką próbę.

Bardzo ważną rzeczą jest umiejętność oceny danej, konkretnej sytuacji, kiedy chcemy odmówić. To znaczy, co się stanie, kiedy powiemy NIE. Jeżeli odmówimy żonie lub mężowi – z pewnością się na nas na jakiś czas obrazi. Jeżeli odmówimy klientowi – możemy go stracić. I tak dalej, i tym podobne.

Zachęcamy Cię do analizy skutków Twojej asertywności w najczęściej występujących sytuacjach w życiu i biznesie. Wtedy zawsze czujesz się pewniej, bo gdy powiesz NIE, to z całą świadomością, że zostało to wcześniej przemyślane.

Pozdrawiają umiejętnie asertywni

Piotr i Paweł Krzyworączka

PS. Pamiętaj: samo mówienie NIE to nie jest asertywność. Asertywność to bycie pewnym siebie, elastycznym, autentycznym, wrażliwym na innych ludzi, ale i stanowczym.
Bądź asertywny. Bądź sobą.

Jak-Pokonac-Stres.pl – napisaliśmy darmowy poradnik walki ze stresem, aby ułatwić Ci zycie; nie musisz godzinami szukać w Internecie informacji – dowiedz się, jak pokonac stres

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>